Geen categorie

Tweede Wereldoorlog in 50 foto’s

Het Nederlandse publiek stelt in het kader van “75 jaar vrijheid” de honderd meest aansprekende foto’s van de Tweede Wereldoorlog samen. In elke provincie zijn inwoners gevraagd mee te denken over foto’s die de oorlogsgeschiedenis treffend in beeld brengen.

Commissaris van de Koning Andries Heidema in gesprek met Hendrik Jan Kooymans, die op het boekomslag te zien is als klein kind met zijn moeder in een duiker.

Per provincie werden 50 foto’s bekend gemaakt. Dit heeft een mooie balans van bekend en onbekend materiaal opgeleverd. Het publiek heeft daaraan bijgedragen door honderden foto’s in te sturen.

Het Memory Vrijheidsmuseum laat in een tijdelijke expositie de 50 meest aansprekende foto’s uit de provincie Overijssel zien. Deze expositie is te bezichten tot medio september.

De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s is een project in het kader van 75 jaar vrijheid dat wordt uitgevoerd door het NIOD, in opdracht van Platform WO2, en is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het vfonds.